Παρέμβαση Ν. Λαρδά στο τακτικό συνέδριο ΤΕΔΚΕ
Νέα » Πολιτικά - 15/11/2007Αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι προσκεκλημένοι,
Να χαιρετίσουμε με τη σειρά μας τις εργασίες του Ετήσιου Συνεδρίου της ενώσεως μας, εκ μέρους της ακριτικής Ικαρίας και του Δήμου Αγίου Κηρύκου.
Σχετικά με την εισήγηση του Δ.Σ ΚΕΔΚΕ που παρουσιάσθηκε εχθές από το κύριο Πρόεδρο, πιστεύω ότι εκτός από τις διαπιστώσεις στις οποίες προφανώς θα συμφωνήσουμε οι περισσότεροι .
Σε ότι αφορά τις προτάσεις αντιμετώπισης της σημερινής κατάστασης νομίζω ότι θα πρέπει να τις αντιμετωπίσουμε πολύ επιφυλακτικά και ιδίως οι αντιπρόσωποι των Δήμων της Περιφέρειας με πρώτους τους περίφημους Καποδιστριακούς δήμους..
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Από όσα ακούστηκαν μέχρι σήμερα τόσο από τους εκπροσώπους της Ν.Δ και του ΠΑΣΟΚ όσο και το εισηγητικό κείμενο του Δ.Σ της ΚΕΔΚΕ, γίνεται σαφές ότι υπάρχει μια συγγένεια απόψεων τόσο σε πολιτικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο οργάνων της Τ.Α.
Μια σύγκληση απόψεων στο ζήτημα της αναγκαιότητας διαμόρφωσης νέων αυτοδιοικητικών δομών, που παρουσιάζεται ως αίτημα των καιρών ¨που οι τοπικές κοινωνίες είναι ώριμες να δεχθούν¨. Η θέση αυτή ωστόσο δε μπήκε στη κρίση των συνδημοτών μας ούτε στις τελευταίες αυτοδιοικητικες εκλογές, ούτε στις πρόσφατες κοινοβουλευτικές.
Θεωρούμε ότι ανεξάρτητα από το ποιους επέλεξαν τόσο στις αυτοδιοικητικές όσο και στις εθνικές εκλογές οι πολίτες αυτής της χώρας για να τους εκπροσωπήσουν, υπάρχει ζήτημα νομιμοποίησης τους να προχωρήσουν σε μια διοικητική μεταρρύθμιση με σοβαρές επιπτώσεις σε καθοριστικούς τομείς της ζωής μας (υγεία – πρόνοια – παιδεία, κ.λ.π) χωρίς να προηγηθεί ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών και εν τέλη τοποθέτηση του ίδιου λαού για αυτό το σοβαρό για το μέλλον τόσο του θεσμού που υπηρετούμε όσο και το λαό ζήτημα.
Σε ότι μας αφορά ως Τ.Α της Ικαρίας ανοίξαμε ήδη τη συζήτηση στα Δ.Σ του νησιού, για να μην εκφράζουμε προσωπικές απόψεις -τόσο στο σημερινό Συνέδριο όσο και αυτό της ΤΕΔΚ Νομού Σάμου που προηγήθηκε-, και τοποθετούμαστε με βάση τις αποφάσεις.
Η σχεδιαζόμενη Διοικητική Μεταρρύθμιση πιστεύουμε ότι το μόνο στόχο που εξυπηρετεί είναι η αποτελεσματικότητα στη περαιτέρω εφαρμογή της εφαρμοζόμενης πολιτικής.
Η σχεδιαζόμενη ερήμην του λαού Διοικητική Μεταρρύθμιση θα εντείνει τις ταξικές διαφοροποιήσεις σε καθοριστικούς τομείς της ζωής μας (υγεία – πρόνοια – παιδεία), γιατί αγαπητοί συνάδελφοι αν ολοκληρωθούν όλα όσα λέγονται από πού θα αντληθούν πόροι (από ποια κοινωνική βάση) για να διατεθούν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών, ακόμα και αν δημιουργηθεί στην Ικαρία π.χ ένας Δήμος ή ακόμα και στο Νομό Σάμου ολόκληρο ένας Δήμος. Η πληθυσμιακή και κοινωνική σύνθεση του Νομού μας δεν αντέχει νέα οικονομική επιβάρυνση.
Η σχεδιαζόμενη Διοικητική Μεταρρύθμιση :
* Βοήθα τη κεντρική εξουσία να αποποιηθεί των ευθυνών της για την ικανοποίηση μεγάλων λαϊκών προβλημάτων.
* Αποπροσανατολίζει για το ποιος έχει την ευθύνη και υποβαθμίζει τις διεκδικήσεις σε τοπικό επίπεδο.
* Αναδεικνύει τη Τ.Α σε μοχλό διοχέτευσης και εφαρμογής της πολιτικής κεντρικής εξουσίας και σε μηχανισμό που απαιτεί για τη λειτουργία του αιρετούς μάνατζερ, λογιστές, διαχειριστές.
* Καλλιεργεί τη συνείδηση στους εργαζόμενους ότι για να έχουν κάποια κοινωνική υπηρεσία πρέπει να ξαναπληρώσουν.
Στις μέχρι τώρα συζητήσεις, που γίνονται σε διάφορες περιοχές, για την ανάγκη Διοικητικής Μεταρρύθμισης κυριαρχούν τα οργανωτικά ζητήματα.
Δεν τίθενται και δεν απαντώνται τα ερωτήματα: Χρειάζεται αλλαγή της διοίκησης και που; Στο μέγεθος, στην οργάνωση ή στην κατεύθυνση και το περιεχόμενο δράσης. Δεν μπαίνουν στην ουσία.
Σε αυτές τις συζητήσεις κυρίαρχο σύνθημα είναι η αποτελεσματικότητα προβάλλοντας την υπάρχουσα κατάσταση δηλαδή τη σημερινή αθλιότητα του δημόσιου τομέα παροχής υπηρεσιών (υγεία, παιδεία, πρόνοια) και την κακίστης ποιότητας εξυπηρέτηση του λαού από τις δημόσιες υπηρεσίες.
Αναγορεύουν σε ¨αποτελεσματικότητα¨ την αυτονόητη ανάγκη για εξυπηρέτηση του λαού γρήγορα και σωστά
Το περιορίζουν εκεί και δεν προχωρούν στο ποιος και πόσο πληρώνει.
¨Αποτελεσματικότητα¨ θεωρείται η γρήγορη και ολοκληρωμένη εφαρμογή της εφαρμοζόμενης πολιτικής, ιδιωτικοποιήσεις, ανταγωνιστικότητα, πρόσθετη φορολογία, λιτότητα, περιορισμός κοινωνικών κατακτήσεων, κ.λ.π.
Σε αυτή την αποτελεσματικότητα υποτάσσουν τα πάντα.
Υποστηρίζουν ότι αυτές οι αλλαγές θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη, το κύριο είναι ποιος κερδίζει και ποιος χάνει από το αποτέλεσμα της όποιας ανάπτυξης εμφανίζεται στην ελληνική οικονομία.
o Για μας η ανάπτυξη δε μπορεί να νοηθεί χωρίς την ευρύτερη λαϊκή συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων, χωρίς τον ολοένα αυξανόμενο κοινωνικό έλεγχο, στη κατανομή των αποτελεσμάτων της.
o Η ανάπτυξη δεν είναι διαδικασία που γίνεται με διοικητικές και τεχνολογικές επιλογές δήθεν ουδέτερες κοινωνικά, που έχουν όμως σαφές αντιλαϊκό περιεχόμενο.
o Η ανάπτυξη είναι μια διαδικασία με συγκεκριμένο κοινωνικό περιεχόμενο που άπαντα με συγκεκριμένο τρόπο στα ερωτήματα.
o Ποιος ελέγχει αυτή την αναπτυξιακή διαδικασία.
o Ποια είναι τα αποτελέσματα της, πως κατανέμονται και ποιοι ωφελούνται από αυτά.
Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν στο παρελθόν, δεν έφεραν θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της χώρας, δεν αναίρεσαν τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες. Αυτό δεν οφείλεται σε επιφανειακά φαινόμενα, σε λαθεμένους θεσμούς ή στους τοπικούς ¨άρχοντες¨.
Οφείλεται στο ότι απαντήθηκαν αρνητικά, σε βάρος του λαού τα ερωτήματα:
* Ποιος φταίει για την ερήμωση της υπαίθρου;
* Ποιος φταίει για την ανισόμετρη ανάπτυξη της Περιφέρειας;
Τα φαινόμενα αυτά είναι σύμφυτα με το καπιταλιστικό σύστημα, με τη πολιτική που εφαρμόζεται στα πλαίσια της κάθε φορά εξάρτηση της χώρας και σήμερα από την Ε.Ε.
Εμείς ως Τ.Α πρέπει να επιμένουμε:
* Στον ενιαίο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα βασικών τομέων κοινωνικού περιεχομένου Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια.
* Στην ικανοποίηση της οικονομικής επάρκειας της Τ.Α με ένα σεβαστό ποσοστό από το Κρατικό Προϋπολογισμό για την υλοποίηση των αρμοδιοτήτων που αναλαμβάνει.
* Στην ουσιαστική διαβούλευση με την Τ.Α και τη Ν.Α στα εκλεγμένα συμβούλια.
* Στην διατήρηση των υφισταμένων αυτοδιοικητικών δομών ως έχουν, με την ταυτόχρονη μετατροπή του περιφερειακού συμβουλίου σε αιρετό όργανο.
Το δεύτερο σημαντικό θέμα τόσο του σημερινού Συνεδρίου μας όσο και αρκετών άλλων παλιότερα είναι τα οικονομικά των ΟΤΑ, με δυο κυρίως άξονες προσεγγίζουμε το θέμα :
Α. Παρακρατηθέντες πόροι Β. Φορολογική εξουσία των ΟΤΑ.
Σχετικά με τους παρακρατηθέντες υπάρχει μια εξέλιξη που δεν τη παραγνωρίζουμε ωστόσο, με βάση όσα ακούστηκαν μέχρι σήμερα όσο και στο έκτακτο Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ με θέμα τα οικονομικά. Είναι σαφές ότι υπολείπονται τα ανακοινωθέντα των οφειλομένων,(ακούστηκαν τοποθετήσεις και άλλων συναδελφων περί των πόρων των Π.Ο.Ε) και βέβαια τα ομόλογα του σήμερα δεν έχουν την άξια των πόρων που οφείλονταν εχθές και πολύ περισσότερο δεν θα έχουν την ανάλογη αξία αν εξοφληθούν αύριο.
Οσο ακόμα μιλάμε για παρακρατηθέντα του Ν.1828, δημιουργήθηκε και με την ανοχή της ΚΕΔΚΕ νέα γενιά παρακρατηθέντων που αφορούν τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες που αναγκαστικά οι Δήμοι δαπάνησαν για αυτές.
Τα χρήματα σύμφωνα με τους υπολογισμούς μόνο για τα έτη 2003 – 2007, είναι 1,5 δις ευρώ. Δηλαδή, πάνω από το ποσό που η κυβέρνηση αναγνωρίζει σαν παρακράτηση από τον Ν.1828 και το ποσό αυτό αφορά κυρίως και διαχείριση που έκανε η σημερινή κυβέρνηση με τους προϋπολογισμούς από το 2004 μέχρι το 2007.
Η έλλειψη από την ΚΕΔΚΕ διαμόρφωσης αναλυτικού αιτήματος με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και τρόπου απόδοσης των παρακρατηθέντων και η θέση που ακούστηκε, ας πάρουμε τώρα ότι μας δώσει η κυβέρνηση με βάση τους δικούς της υπολογισμούς, σηματοδοτεί τον συμβιβασμό με λύση που με κανέναν τρόπο δεν συμφέρει την Αυτοδιοίκηση, αλλά απλά θέλει να διευκολύνει την κυβέρνηση να ξεπεράσει την προεκλογική της δέσμευση και να πάψει να είναι εκτεθειμένη στους αιρετούς αυτής της χώρας.
Εκείνο που δεν κατανοώ είναι οι εντάσεις και οι διαφορετικές προσεγγίσεις στο ζήτημα όταν όλες οι μέχρι σήμερα ενέργειες και αποφάσεις του Δ.Σ της ΚΕΔΚΕ για το θέμα είναι ομόφωνες, από όσο γνωρίζω τουλάχιστον.
Σχετικά με τη φορολογική εξουσία των ΟΤΑ, αναφέρθηκε ότι δεν επιδιώκουμε την επιβολή νέων φορών αλλά τη φορολογική αποκέντρωση, πιστεύω ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία αλλά μαρτυρά ( π.χ η μεταφορά του Φ.Α.Π στη Τ.Α και η μετατροπή του σε Τ.Α.Π, στην ουσία απάλλαξε την μεγάλη ιδιοκτησία από ισχυρή φορολογία, και τη μετέφερε στο σύνολο της φορολογικής βάσης με ίδιους όρους. Μεταφέροντας ουσιαστικά τις υποχρεώσεις του κεφαλαίου στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας).
Τέλος η αναζήτηση νέων δυναμικών πόρων ουσιαστικά αφόρα την έμμεση φορολογία των δημοτών μας, για να τους παρέχουμε αυτά για τα οποία θα έχουν είδη πλήρωση μέσο των άμεσων φόρων.
Σήμερα χρειάζεται κατά την γνώμη μας η αποτελεσματική διεκδίκηση,από την κυβέρνηση αιτημάτων που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των δημοτών.
Όταν λέμε διεκδίκηση, εννοούμαι ουσιαστική διεκδίκηση που θα δημιουργήσει πίεση στην κυβέρνηση, και αυτό μπορεί να εξασφαλισθεί μονό με συμπαραστάτες τους δημότες μας (προϋπόθεση ενημέρωση και κινητοποίηση των δημοτών μας).
Τέλος και ολοκληρώνω με αυτό την αναφορά μου στα οικονομικά θέτω υπό οψιν των συνέδρων το ομόφωνο ψήφισμα της ΤΕΔΚ Σάμου που αναφέρετε στα οικονομικά και της διεκδικήσεις μας:
- Ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα για τα νησιά και ειδικές πολιτικές ώστε οι οικονομίες των νησιωτικών περιοχών να πετύχουν τη σύγκλιση τους με άλλες Ελληνικές ή Ευρωπαϊκές περιφέρειες.
- Την απόδοση των παρακρατηθέντων πόρων άμεσα, με εγγραφή του σχετικού Κωδικού στον Προϋπολογισμό του 2008, και τη σταδιακή συνολική απόδοσή τους στους Ο.Τ.Α
- Την θεσμική κατοχύρωση των πόρων της Τ.Α στον κρατικό προϋπολογισμό, σε συνδυασμό με το διπλασιασμό τους από το σημερινό 3% σε 6%, με προοπτική το παλαιότερο 8%.
- Την πλήρη απόδοση των παρακρατηθέντων πόρων για τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες στους Ο.Τ.Α.
- Την ενίσχυση του προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ» με πόρους απ’ τα αντίστοιχα Υπουργεία, όπως ο νόμος προβλέπει.
Σε ότι αφορά το ΕΣΠΑ 2007 – 2013 να αναφέρω συνοπτικά (λόγω χρόνου) το επίσης ομόφωνο αίτημα της ΤΕΔΚ Σάμου
- Τη συμμετοχή όλων των φορέων της Τ.Α. στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 χωρίς αποκλεισμούς, με ταυτόχρονη υποστήριξή τους από κρατικούς φορείς.
- Τη διάθεση του 80% των πόρων του ΕΣΠΑ στην Περιφέρεια (όπως είχε υποσχεθεί ο κ. Πρωθυπουργός) χωρίς δέσμευσή τους από διάφορα Υπουργεία ή άλλους κεντρικούς φορείς.
- Για τη βελτίωση της δυνατότητας προγραμματισμού και υλοποίησης έργων από τους μικρούς ΟΤΑ προτείνουμε:
Α) Την χωριστή χρηματοδότηση των μικρών ΟΤΑ για την εκπόνηση μελετών
Β) Την συγκρότηση ομάδας έργου σε κάθε ΤΕΔΚ για την τεχνική υποστήριξη των ΟΤΑ με κάλυψη της δαπάνης είτε από το ΕΣΠΑ είτε από εθνικούς πόρους
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Από όλα τα προηγούμενα γίνεται σαφές ότι για την νησιωτική χώρα μέχρι σήμερα ,καμία ιδιαίτερη πρόνοια δεν έχει ληφθεί. Είτε αυτό αφορά της υποδομές, είτε της υπηρεσίες, είτε της μεταφορές, είτε την ενέργεια, είτε το περιβάλλον. Γενικά η περίφημη Νησιωτικότητα παραμένει κενό γράμμα του ελληνικού συντάγματος και της σχετικής νομοθεσίας. Αυτή είναι μια παρατήρηση που οφείλω να κάνω, ως μέλος της επιτροπής νησιωτικών πολιτικών της ΚΕΔΚΕ, δεδομένου ότι ο χρόνος δεν αφήνει περιθώρια για περισσότερη ανάπτυξη των προβλημάτων μας ,που δεν είναι τίποτα άλλο από την τοπική έκφραση των γενικών προβλημάτων της κοινωνίας της χώρας .
Σας ευχαριστώ
Κυλλήνη 15 Νοεμβρίου 2007
Tags: Νίκος Λαρδάς, ΚΕΔΚΕ, απορρίματα, Νομός Σάμου. Προσθήκη άρθρου σε: Freestuff | Del.icio.us | | | | ForaCamp (top) |