ΑΓΩΝΑΣ ΖΩΗΣ
Νέα - 05/12/2004Ο αγώνας για την βελτίωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στα νησιά μας είναι αγώνας επιβίωσης για όλους τους Αιγαιοπελαγίτες. Αυτός είναι και ο σημαντικότερος λόγος που οδήγησε δεκάδες φορείς από όλο το Αιγαίο στη συγκρότηση της «Παναιγαιακής Συντονιστικής Επιτροπής για την Ακτοπλοΐα» στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου.
Η «Παναιγαιακή» είναι αυτό που Θα έλεγε ο ποιητής «τέκνο της ανάγκης κι ώριμο τέκνο της οργής», δεδομένου ότι αυτή η συσπείρωση φορέων από το μαζικό συνδικαλιστικό κίνημα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, έρχεται να συντονίσει τις φωνές διαμαρτυρίας των νησιωτών και των ναυτεργατών για τα όσα δεινά έχουν επιφέρει οι πολιτικές των κυβερνήσεων (ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ.) τα τελευταία χρόνια στο νευραλγικό χώρο της ακτοπλοΐας.
Παράλληλα, εκτός από την οργή, που από μόνη της δεν μπορεί να οδηγήσει την κατάσταση σε βελτίωση, η «παναιγαιακή» στηριζόμενη σε μια συμφωνία κοινής αποδοχής από όλους τους φορείς δίνει τον αγώνα της με ένα διεκδικητικό πλαίσιο που μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοΐας, ικανοποιώντας τα σύγχρονα αιτήματα της λαϊκής οικογένειας των νησιωτών και όχι μόνο.
Η «Παναιγαιακή» αποτελεί ένα ποιοτικό βήμα προόδου στον αγώνα των νησιωτών για τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, αφού για πρώτη φορά ο αγώνας αυτός δίνεται ενιαία, συντονισμένα, χτυπώντας στη ρίζα του προβλήματος, που δεν είναι άλλη από τα κέρδη των εφοπλιστών και την ακόρεστη δίψα τους για την αύξηση αυτών.
Μια μικρή αναφορά σε ορισμένα ενδεικτικά στοιχεία θα δώσει πιστεύω μια πιο πειστική εικόνα για όλα τα παραπάνω.
- - Η αύξηση των εισιτηρίων από την ψήφιση του 2932/01, προσεγγίζει το 60%, αφού έχουν ανατιμηθεί έξη (6) φορές μέχρι σήμερα με αυξήσεις που κυμαίνονται από 3% μέχρι 20%.
- - Το ίδιο διάστημα η φορολογία των πλοίων μειώθηκε κατά 70%.
- - Το πετρέλαιο το αγοράζουν «τράνζιτ» (χωρίς φόρους), με τιμές που φθάνουν το πολύ τα 200 δολάρια τον τόνο.
- -. Η ασυδοσία των εφοπλιστών το ίδιο διάστημα έχει στερήσει από το πολύπαθο Ν.Α.Τ. εισφορές εκατομμυρίων Ευρώ, που παρανόμως δεν αποδίδονταν χωρίς να ελέγχονται ούτε από τη διοίκηση του Ν.Α.Τ., ούτε βεβαίως από το Υ.Ε.Ν.
Όλα αυτά στοιχειοθετούν το ένα δεδομένο, την εύνοια του εφοπλιστικού κεφαλαίου σε σχέση με το ξεζούμισμα του λαϊκού εισοδήματος. Το δεύτερο δεδομένο εύνοιας των εφοπλιστών είναι η άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, με τη συστηματική παραβίαση των συλλογικών συμβάσεων και την κατακόρυφη αύξηση της ανεργίας τους (38,5% το διάστημα 7/03-7/04), να διαμορφώνουν έναν ακόμα παράγοντα κερδοφορίας για τους εφοπλιστές, όπου σε συνδυασμό με την αλματώδη αύξηση των επιδοτήσεων προς τους εφοπλιστές (από 4 εκατ. € το 2002 σε 40 εκατ. € το 2004) δίνουν πιστεύουμε μια τεκμηριωμένη απάντηση σε όσους ευαγγελίζονταν μετά το έγκλημα του EXPRESS SAMINA ότι το φάρμακο για την εξυγίανση της ακτοπλοΐας ήταν η άρση του καμποτάζ και η διαμόρφωση όρων και θεσμών για τη λειτουργία του «υγιούς ανταγωνισμού».
Όλα αυτά δεν ικανοποιούν όπως Θα περίμενε ο καθένας μας, τους εφοπλιστές, οι οποίοι αποθρασυσμένοι από τη δουλοπρεπή στάση των κυβερνήσεων και όσων ψήφισαν την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου, απαιτούν προσφεύγοντας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια:
- -Να καθορίζουν οι ίδιοι την τιμολογιακή πολιτική.
- - Κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων.
- - Παράταση της ακινησίας των πλοίων.
- - Μείωση της υποχρεωτικής επάνδρωσης.
- - Κατάργηση της απαγόρευσης απόπλου λόγω καιρικών συνθηκών.
- - Αναθεώρηση των κρατικών ενισχύσεων.
- - Δρομολόγηση και αποδρομολόγηση πλοίων κατά το δοκούν.
- - Αύξηση του ορίου ηλικίας των πλοίων (30 έτη).
Οι αποφάσεις Του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου μόνο ευνοϊκές για τους νησιώτες δεν μπορούν να είναι αν αναλογιστούμε ότι ο (<ανταγωνισμός» είναι βασικό Οεμέλιο του Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Απέναντι σε όλα αυτά σι νησιώτες με επικεφαλής την
«ΙΙαναιγαιακή» διεκδικούν:
- Δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων.
- - Απρόσκοπτη τακτική σύνδεση των νησιών, χειμώνα- καλοκαίρι, τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και μεταξύ τους.
- - Μείωση του υψηλού ναύλου επιβατών, οχημάτων,
εμπορευμάτων κατά 50%, χωρίς μετακύλιση αυτού του κόστους στον κρατικό προϋπολογισμό. - - Στήριξη όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, με την εφαρμογή των δικαιωμάτων και κατακτήσεων τους
(συνταξιούχοι, φοιτητές, πολύτεκνοι, ΑΜΕΛ, κάτοικοι νησιών με πληθυσμό κάτω των 3.000 κατοίκων, κ.λ.π.). - - Βελτίωση των λιμενικών υποδομών σε όλα τα νησιά που έχουν πρόβλημα με ευ0ύνη του κράτους (θέση της Ν.Δ. ως
αντιπολίτευση, που τώρα δεν φαίνεται να στηρίζει).
Όλα τα παραπάνω με την προσθήκη των αιτημάτων για τρεις τουλάχιστον προσεγγίσεις στο νησί των Φούρνων και επιστροφή, καθώς και τη δημιουργία Εθνικού Φορέα
Ακτοπλοΐας, ο οποίος είναι το μόνο ικανό σχήμα που μπορεί να εξασφαλίσει τα ανωτέρω αιτήματα, (αυτό αποδεικνύεται από την εμπειρία ανάλογων φορέων που παρέχουν συγκοινωνιακό έργο στην ηπειρωτική χώρα όπως αστικές συγκοινωνίες, ΟΣΕ κλπ), αποτελούν το διεκδικητικό Πλαίσιο της Συντονιστικής Επιτροπής του Νομού Σάμου.
Κλείνοντας αυτή την αναφορά στα δεδομένα της ακτοπλοΐας της χώρας μας, δύο πιστεύω στοιχεία πρέπει να συγκρατήσουμε.
- - Ότι για να αντιμετωπισθεί ριζικά το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση, ώστε να θιχθεί το κυρίαρχο στοιχείο που καθορίζει σήμερα την ακτοπλοΐα, και αυτό δεν είναι άλλο από το κέρδος των εφοπλιστών. Αυτή την κατάσταση εξακολουθούν να στηρίζουν και σήμερα τόσο η Ν.Δ. (δηλώσεις Υπουργού Αιγαίου και Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας), όσο και το ΠΑΣΟΚ (δηλώσεις του ευρωβουλευτή κ. Σηφουνάκη, καθώς και των
βουλευτών κ. Ρήγα και κ. Καϊσερλή) Ριζικά αντίθετη θέση έχει εκφράσει το Κ.Κ.Ε. (απόφαση Π.Γ. 9-1 1-04), το οποίο στηρίζει τις κινητοποιήσεις. Τέλος, δεν υπάρχει ακόμα επίσημη Θέση του ΣΥΝ σε επίπεδο καθοδηγητικών οργάνων.) - - Η αποφασιστική στάση των αιγαιοπελαγιτών μέσα από τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συλλαλητήρια, καταλήψεις κ.λ.π. των τελευταίων μηνών, πρέπει να έχουν συνέχεια με επιμονή και υπομονή μέχρι αυτός ο αγώνας να γίνει κτήμα, αν είναι δυνατόν όλου του λαού των νησιών του Αιγαίου.
Πιστεύοντας ότι αφού η βελτίωση της κατάστασης μας συμφέρει όλους, ο αγώνας αυτός πρέπει να μας βρεί όλους μαζί στο επόμενο κάλεσμα της Παναιγαιακής στις 16 Δεκεμβρίου 2004 στις 5.30 μμ στον Ηλεκτρικό Σταθμό του Πειραιά, όπου έχει ορισθεί το επόμενο αγωνιστικό ραντεβού.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΛΑΡΔΑΣ
ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΓΙΟΥ ΚΗΡΥΚΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ
ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΙΚΑΡΙΑΣ ΣΤΗΝ «ΠΑΝΑΙΓΑΙΑΚΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ».
Προσθήκη άρθρου σε: Freestuff | Del.icio.us | | | | ForaCamp (top) |