Ερωτηματικό για τα κενά στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις
Νέα » Ακτοπλοΐα - 12/06/2009Η προσέλκυση νέων πλοίων και η ανανέωση του στόλου προβάλλει σαν αδήριτη ανάγκη, μετά και τις «περιπέτειες» της GA Ferries, πρωτευόντως, και της Saos δευτερευόντως, που ταλαιπωρούν τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Μπορεί χθες να δόθηκε μία προσωρινή λύση με τη συμφωνία μεταξύ εργαζομένων και GA Ferries, για την καταβολή των δεδουλευμένων μέσω ΝΑΤ ωστόσο τα ερωτήματα κατά πόσον η εταιρεία θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και κυρίως πόσα πλοία από τα οκτώ που διαθέτει θα δρομολογήσει, περιμένουν απάντηση τις επόμενες ημέρες.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάσης Παπαληγούρας, πάντως, εμφανίζεται αισιόδοξος, προαναγγέλλοντας «ένα ειρηνικό καλοκαίρι».
Ωστόσο, τίποτα δεν είναι σίγουρο και ενδεικτική είναι η δήλωση του υφυπουργού, Πάνου Καμμένου, ο οποίος ευχήθηκε «με την πληρωμή των δεδουλευμένων να ξεκινήσουν τα βαπόρια να εξυπηρετούν τους νησιώτες μας, να εξυπηρετούν τον ελληνικό τουρισμό και να υπηρετούν την εμπορική ναυτιλία».
Σημειώνεται ότι, μέσω ΝΑΤ, θα δοθούν στους εργαζομένους της GA Ferries περί το 1,3 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, τις τελευταίες ημέρες, η εταιρεία εισέπραξε περί τα 600 χιλιάδες ευρώ από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, ενώ άλλα 600 χιλιάδες ευρώ περίπου μπορεί να εισπράξει το επόμενο διάστημα, αφού πριν καταβάλλει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Ακόμη, το ΥΕΝΑΝΠ οφείλει στην εταιρεία περί το 1,6 εκατ. ευρώ για επιδοτούμενα δρομολόγια που έχει εκτελέσει. Τα παραπάνω ποσά και τα αναμενόμενα έσοδα από την εκμετάλλευση των πλοίων εκτιμούν στο ΥΕΝΑΝΠ ότι θα δώσουν την εταιρεία τη δυνατότητα να σταθεί στα πόδια της. Παράλληλα, το υπουργείο εμφανίζεται έτοιμο να τη στηρίξει, δίνοντάς της δύο ακόμη «ορφανές» άγονες γραμμές, εκτός της γραμμής που είναι υποχρεωμένη να εκτελέσει (Πειραιάς - Σύμη - Λειψοί - Ρόδο).
Πρόκειται για τις γραμμές από Ικαρία για Θεσσαλονίκη ως προέκταση της ελεύθερης γραμμής Πειραιάς - Ικαρία - Σάμος και από Θεσσαλονίκη για Σποράδες - Κυκλάδες - Κρήτη.
Η GA Ferries «κρατούσε», όλα αυτά τα χρόνια, ένα μεγάλο μέρος των αγόνων γραμμών, όπως επίσης και η Saos Ferries με έξι επιβατηγά πλοία. Ταυτόχρονα, όμως, τα πλοία των εταιρειών αυτών κάλυπταν και τις αυξημένες ανάγκες του θέρους.
Η αποδρομολόγησή τους μπορεί να έπληξε πρωτίστως τα «άγονα» νησιά, όμως δημιούργησε και ελλείψεις χωρητικότητας σε εμπορικές γραμμές. Πηγές του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και ακτοπλοϊκοί κύκλοι εκτιμούν ότι, αν και οι άγονες γραμμές εξυπηρετηθούν, είναι δεδομένα ορισμένα κενά σε ελεύθερες εμπορικές γραμμές, όπως στα Δωδεκάνησα και την Παροναξία, κενά που ίσως «καλύψει» μία πτώση της κίνησης, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Εκτακτες δρομολογήσεις
Μία λύση στο βαθμό που τελικά παρουσιασθεί πρόβλημα είναι βέβαια οι έκτακτες δρομολογήσεις, αν και από το ΥΕΝΑΝΠ δηλώνεται ότι «μέχρι αυτή τη στιγμή δεν μας έχει απασχολήσει αυτό το θέμα».
Ωστόσο, η απελευθέρωση των δρομολογήσεων -μόνιμο αίτημα του ακτοπλοϊκού κλάδου- θα προσέλκυε πλοία, τα οποία θα δρομολογούνταν για ένα διάστημα 3-4 μηνών, καλύπτοντας τις έκτακτες ανάγκες, λόγω του θέρους.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος του ακτοπλοϊκού δικτύου στηρίζεται πλέον σε πλοία μεγάλης ηλικίας. Υπολογίζεται ότι πάνω από το 20% των πλοίων του ακτοπλοϊκού στόλου του Αιγαίου είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 35 ετών και τίθεται από επιχειρηματικής σκοπιάς θέμα ανανέωσης.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Μέσω του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, παίρνει τέλος η πολύμηνη περιπέτεια των 500 περίπου απλήρωτων ναυτικών της G.A. Ferries.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάσης Παπαληγούρας, εκπρόσωποι της εταιρείας και η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, ύστερα από πολύωρη σύσκεψη, κατάφεραν να βρουν κοινά αποδεκτή λύση, ώστε να καταβληθεί στους ναυτικούς το περίπου 1,3 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι τους οφείλεται.
Συγκεκριμένα, η εταιρεία υπέγραψε συμφωνητικό, βάσει του οποίου εκχωρούνται στο Ταμείο δικαιώματα ύψους 1,3 εκατ. ευρώ, που προέρχονται από ποσά που οφείλει στην G.Α. Ferries το κράτος για τα επιδοτούμενα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που έχει πραγματοποιήσει.
Η αρχική σκέψη ήταν το συμφωνητικό να υπογραφεί ανάμεσα στην εταιρεία και την ΠΝΟ αλλά οι νομικοί σύμβουλοι του ΥΕΝΑΝΠ απάντησαν ότι δεν είναι εφικτό. Στη συνέχεια, σήμερα, θα συνεδριάσει το διοικητικό συμβούλιο του ΝΑΤ, προκειμένου να ληφθεί απόφαση εκταμίευσης ποσού ύψους 1,3 εκατ. ευρώ, για να πληρωθούν άμεσα οι ναυτικοί.
Κύθηρα
Εν το μεταξύ, επιστολή - παρέμβαση, με την οποία ζητεί τη διασφάλιση της αξιόπιστης, απρόσκοπτης και ομαλής ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Κυθήρων και των Αντικυθήρων με τον Πειραιά, έστειλε ο νομάρχης Πειραιά, Γιάννης Μίχας, στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αναστάση Παπαληγούρα.
Αφορμή για την παρέμβαση του Νομάρχη Πειραιά στάθηκε η αναιτιολόγητη, όπως επισημαίνει, καθυστέρηση έγκρισης μέχρι σήμερα από το υπουργείο των αναγκαίων δρομολογίων που θα καλύπτουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά και αφορά στο χρονικό διάστημα από 15 Ιουνίου μέχρι το τέλος της τρέχουσας δρομολογιακής περιόδου.
Ναυτεμπορική
Προσθήκη άρθρου σε: Freestuff | Del.icio.us | | | | ForaCamp (top) |